A NASSOLÁS LEHET EGÉSZSÉGES IS!

Az elhízás népbetegséggé vált. Ez tény. Ennek fő oka abban rejlik, hogy sok az egyes személyek által elfogyasztott hozzáadott cukor fogyasztás (ebbe nem számítódik bele az ételekben természetesen jelenlévő cukor, pl. a gyümölcsöké sem).

A napi hozzáadott cukor fogyasztás egészséges határa valahol a 10 kockacukornak megfelelő mennyiségnél van (napi 50 gramm). Egy túrórudi például 3 kockacukornak megfelelő mennyiségű cukrot tartalmaz, de a készételekbe és gyorsételekbe is elég nagy mennyiségű hozzáadott cukrot tesznek a gyártók, mellyel mindenképpen kalkulálni kell. Tehát látszik, hogy napi szinten nagyon könnyű túllépni az egészséges határt.

Ennek ellenére még nem kell az édes ízeket teljesen kiiktatni az életünkből, csupán pár szabályt kell megjegyezni és betartani és máris mindennapossá tehetjük életükben a nassolást – de csak egészségesen. Nézzük is ezeket a szabályokat.

  • Használjunk az édes íz elérése érdekében természetes összetevőket. Pl. használjunk mézet vagy egy müzli és kekszek esetében (a bolti nagyon sok cukrot tartalmaz) készítsük el azt saját magunk és édesítsük azt gyümölcsökkel (pl. banán).
  • Heti háromszor szigorúan étkezést követően elfogyasztott édesség (pl. 30 gramm csokoládé) megengedett, amennyiben betartjuk a napi szénhidrát mennyiségi határt. Soha nem együnk azonban édességet étkezés helyettesítéseként!
  • Használjunk alternatív természetes édesítőszereket (pl. inulin, kókusz cukor, xilit, eritrit, szorbitol, maltitol, stb.). Ezeknek a cukorénál jóval kisebb a glikémiás indexe 1-40 között), ami jótékony hatású. Az eritrit például remek hőálló tulajdonsága miatt sütésre is alkalmas, azaz hő hatására nem veszíti el édesítő erejét (szemben a szintetikus édesítőkkel).
  • Nassolásnak a kakaótartalmú édességek kifejezetten ajánlottak, hisz a kakaó rendkívül erős antioxidáns tartalmú. Minél magasabb egy édesség kakaóport vagy kakaóvaj tartalma, annál jobb. Remek alternatíva például a maltitollal édesített étcsokoládé.
Aranyszabály, hogy ha mi magunk készítjük nassolni valónkat, akkor tudjuk pontosan, hogy mi kerül bele. Persze ez időt vehet el tőlünk, de az egészségünk ennyit mindenképpen megér. Érdemes pl. hétvégén megsütni az egész hétre való kekszadagunkat, így 30-60 percnyi munkával már nagyon sokat teszünk saját egészségünkért.