VITAMIN KALAUZ – 1. rész

Bár csak Magyarországon a megtermelt élelmiszerek egyharmada végzi szeméttelepen (éves szinten 1,8 millió tonna), mégis világviszonylatban közel 2 milliárd ember szenved krónikus mikrotápanyag hiányban.

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (http://mdosz.hu) egy 2018. júliusi hírlevelében a „rejtett éhezés” címmel kiemeli azokat a vitaminokat és ásványi anyagokat, melyek hiánya globálisan a legjelentősebb.

1. Vas
A vasnak 10-15%-a szívódik fel a táplálékból. Az állati eredetű élelmiszerekből nagyobb (20% vagy több), míg a növényi eredetű élelmiszerekből kisebb (3-8%) mértékben hasznosul, mivel egyes összetevők (pl. ligninek, fitátok) gátolják a felszívódását. A búzakorpa, a tejtermékek, a fekete tea, a kávé csökkentik a felvételét, míg a C-vitamin, citromsav segítik azt. Ezt a tudást a gyakorlatba úgy tudjuk átültetni, hogy a reggeli tejes gabonapehely mellé egy pohár friss narancslevet is fogyasztunk.

2. Jód
A növényi és állati eredetű élelmiszerek jódtartalma alapvetően a talaj és a takarmány jódtartalmától függ, ami igen nagy eltéréseket mutat területenként. A tengeri halak és a tenger gyümölcsei általában jódban gazdagok, míg a tojás, tej jódtartalma az állat jóddal való ellátottságának függvénye. A főzésnél figyelembe kell venni, hogy a jód egy része elvész, ami sajnos a jódozott só jódtartalmára is igaz. A vásárlásnál érdemes a jódozott konyhasót választani, még inkább egyéb organikus és 100%-ban hasznosuló jódforrást keresni (pl. Kékjód). Tartsuk szem előtt, hogy a reformsók, a tengeri sók önmagukban nem tartalmaznak elegendő jódot, így azok is kiegészítésre szorulnak ebből a nyomelemből.